معلومات تهمك

فرامل ABS .. تعرف عليها بالتفصيل وما هى مميزاتها؟

 

ما معنى فرامل ABS

نظام الفرامل الإيه بي إس بيمنع زحف العربية وانزلاقها.. تعالوا نعرف إزاي؟
ِAnti-lock Braking System = ABS

فرامل ABS وهو النظام اللي بيمنع زحف السيارة عند الضغط علي دواسة الفرامل بشكل مفاجيء من خلال التحكم بالضغط على تيل الفرامل ليمسك الأقراص (الديسكات) ويسيبها عدة مرات بشكل دقيق جداً وآلي خلال أجزاء من الثانية ممكن توصل أحياناً إلى 15 مرّة في الثانية وكأن ضغطة السائق على دواسة الفرامل بيتجزأ إلى أجزاء يعني بيتجزأ الي عدة ظغطات بتخلي العجل في حالة دوران مستمر بيقل تدريجيا لغاية وقوف العربية في وقت أقل من الوقت اللي ممكن تستغرقه العربية لو نظام الفرامل فيها عادي.. يعني الفرق ان في النظام العادي العجل هيقف أسرع لكن العربية هتزحف وبالتالي هتاخد مسافة أطول عشان تقف لكن في نظام الإيه بي إس العجل هيقف في وقت أطول بأجزاء من الثانية لكن العربية مش هتزحف وبالتالي هتاخد مسافة أقل عشان تقف.

مميزات هذا النظام:

عند الدوس المفاجيء علي الفرامل بيخلي العربية تمشي في خط مستقيم ولا تنحرف (ما تعرضش في الطريق لأن ده ممكن يعمل حوادث مع عربيات تانية).. كمان بيخلي اللي بيسوق يتحكم أكتر في العربيةمن خلال الدركسيون. وافتكر دايما إن النظام ده بيسمح لك بالالتفاف أو الميل بالعربية أثناء الفرملة من خلال الدركسيون لأن ميزته الرئيسة إنه السائق يقدر يناور أثناء الدوس علي الفرامل، لكن لو كانت الفرامل ما فيهاش النظام ده هتلاقي العربية لفت بشكل حلزوني خصوصاً لما يستخدم السائق الدركسيون وهو بيفرمل هيفقد السيطرة علي العربية.

ملاحظة مهمة: عند الضغط المفاجيء علي دواسة الفرامل وعمل هذا النظام يشعر السائق بصوت إرتجاج أو تكتكة أو كركرة في دواسة الفرامل وهو الصوت الناتج عن ظغط التيل علي الدسكات ثم فك الضغط مباشرة ثم الضغط مرة أخري ثم الفك وهكذا حتي تتوقف العربية.. وإذا شعر السائق برد فعل عكسي علي قدمه خلال عملية الضغط علي دواسة الفرامل يجب عليه الاستمرار حتي تقف العربية

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق